Drömmen om att flyga har förmodligen alltid varit en önskan hos människan. Idag flyger vi som aldrig förr, mycket tack vare flygplanens innovationer och lösningar vad det gäller flygplansmodeller och motorer. Det var först när jetmotorerna ersatte propellerplanen som charter- och lågprisflygen kunde erbjuda passagerarresor till billigare priser. Jetflygplanet har kommit för att stanna, och idag väljer allt fler flyget som det främsta transportmedlet. En ökning av flygen ökar även miljöbelastningen, därav behöver framtidens jetmotorer alternativa bränslen.
Drömmen om jetflyget
Historien om jetmotorn leder tillbaka till Sverige. En svensk ingenjör vid namn Alf Lysholm konstruerade en jetmotor redan under tidiga 1930-talet i Sverige. Dock var den en prototyp och den kom aldrig att monteras på ett flygplan. Det första jetmotorerna på ett flygplan konstruerades i Tyskland av en ingenjör vid namn Pabst von Ohain. Premiärflygningen av jetflygplanet ägde rum den 27 augusti 1939 och piloten, Erich Warsitz upplevde flygningen som problemfri och ljudlös i jämförelse med dåtidens propellerdrivna flygplan. Både England och Italien utvecklade jetmotorerna och under 1940-talet fanns militära jetflygplan.
Jetflygplanen ersätter propellerplanen
Under hela senare delen av 1950-talet växer charterflyget fram och parallellt med detta växer även behovet av jetflyget. Starkare, snabbare och bättre än propellerplanet gör att jetflyget i stort sett ersätter propellerplanen på alla längre flygningar i Europa. Priserna för att resa var till en början relativt dyra. Sedan mitten på 1990-talet har jetflyget och lågprisbolagen inom flygtrafiken i stort sett gjort att flyget är billigare än tåget. Det enda alternativet idag som kan vara billigare än flyg är busscharter. Jetflyget är idag det snabbaste, billigaste och bekvämaste sättet att resa.
Världens vanligaste jetflygplan och framtidens bränsle
Du har kanske hört namnet förut Airbus A 320. Över 6 000 jetflygplan har byggts av denna modell och det är i skrivande stund världens vanligaste passagerarplan med tvåmotoriga jetmotorer. En motor på varje vinge och med ett klassiskt utseende av passagerarplan återfinns Airbus A 320-serien runtom på världens alla flygplatser. Kort sagt utgör jetflygplanet Airbus A 320-serien själva ryggraden för flertalet av flygbolagens passagerarplan. Utan dessa skulle inga lågprisbolag finnas på flygmarknaden. För miljöns skull vore den bästa löningen att kunna tanka alla dessa plan med ett fossilfritt ekologiskt bränsle.
Biobränsle i gamla jetmotorer och passagerarplan. Är det möjligt? Ja, redan idag har tyska Lufthansa kört blandade bränslelösningar där hälften varit biobränsle och hälften fossila bränslen. Holländska flygbolaget KLM flög sitt första jetflygplan mellan Amsterdam och Paris år 2017 – med enbart animaliskt och vegetabiliskt bränsle. Inom en relativt snar framtid kommer förmodligen flertalet flygbolag inse värdet av att ställa om till ett mer hållbart bränsle för de redan byggda jetmotorerna och passagerarflygplanen. Jetmotorn fungerar, men den behöver ett miljövänligare bränsle för att bli mer hållbar.